Ε.Ε.Ε.Ε.Κ. ΚΑΛΑΜΑΤΑΣ

Εργαστήριο Ειδικής Επαγγελματικής Εκπαίδευσης & Κατάρτισης

Μεσογειακή Διατροφή

ΥΛΟΠΟΙΗΣΗ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ ΑΓΩΓΗΣ ΥΓΕΙΑΣ ΣΤΟ Ε.Ε.Ε.Ε.Κ. ΚΑΛΑΜΑΤΑΣ ΜΕ ΘΕΜΑ: «ΜΕΣΟΓΕΙΑΚΗ ΔΙΑΤΡΟΦΗ ΑΣΚΗΣΗ ΚΑΙ ΥΓΕΙΑ» ΚΑΤΑ ΤΟ ΣΧΟΛΙΚΟ ΕΤΟΣ 2010-2011.

              Συντονίστρια εκπαιδευτικός: Χατζή Αναστασία  Τ. Γεωπόνος-Θεολόγος

              Συμμετέχοντες εκπαιδευτικοί: Νίκα Κωνσταντίνα εκπαιδευτικός Φυσικής Αγωγής

                                                                     Μαντζουράνη Γεωργία Τ. Γεωπόνος  

 

ΦΑΣΗ 1Η  

ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΙΣΜΟΣ-ΕΠΙΛΟΓΗ ΘΕΜΑΤΟΣ

Κριτήρια και τρόπος επιλογής του θέματος:

Η επιλογή του θέματος έγινε μετά από πρόταση των εκπαιδευτικών που υλοποιούν το πρόγραμμα, συζήτηση με τα παιδιά και αποδοχή του.  Το αρχικό έναυσμα υπήρξε το γεγονός ότι πολλοί μαθητές μας δεν γνώριζαν στοιχειώδη πράγματα για τη σημασία της  διατροφής και της άσκησης ως καθοριστικού παράγοντα ευεξίας και υγείας (σωματικής και ψυχικής) και το γεγονός ότι η χώρα μας διατηρεί τη θλιβερή πρωτιά παιδικής παχυσαρκίας σε επίπεδο Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Θεωρήσαμε έτσι ότι μπορούμε και επιβάλλεται  να βοηθήσουμε τους μαθητές μας να αποκτήσουν την αναγκαία γνώση, να υιοθετήσουν σωστές  διατροφικές συνήθειες και να κατανοήσουν τη σημασία της σωματικής άσκησης για τη διατήρηση της υγείας τους. Η εμπειρία από την υλοποίηση προγραμμάτων κατά τα προηγούμενα χρόνια  μας έχει δείξει ότι η επίτευξη των στόχων που έχουν τεθεί και η ανταπόκριση των μαθητών σε τέτοια προγράμματα είναι εντυπωσιακή.

Διάρκεια του προγράμματος-συμμετοχή μαθητών:

 Το πρόγραμμα αρχικά σχεδιάστηκε να ολοκληρωθεί μετά από  18 εβδομάδες, με 2 διδακτικές ώρες ανά εβδομάδα και υλοποιήθηκε μετά τη λήξη του ωρολογίου προγράμματος διδασκαλίας. Επειδή όμως κάποιοι στόχοι δεν είχαν πραγματωθεί στο παραπάνω αναφερόμενο διάστημα επιμηκύνθηκε κατά 4 εβδομάδες. Σε αυτό συμμετείχαν 13 μαθητές αγόρια και κορίτσια, που φοιτούν σε διαφορετικές τάξεις του Ε.Ε.Ε.Ε.Κ.  και 3 εκπαιδευτικοί του σχολείου.

 

ΦΑΣΗ 2Η

ΣΤΟΧΟΙ-ΥΛΟΠΟΙΗΣΗ ΤΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ

Σκοπός  του  προγράμματος:

Διαμόρφωση προτύπων συμπεριφοράς, στάσεων ζωής και υιοθέτηση καθημερινών συνηθειών, ώστε να συμβάλλουν στην προάσπιση και βελτίωση της σωματικής και ψυχικής υγείας των μαθητών.

Στόχοι  που επιτεύχθηκαν:

                                  Γνωστικοί

Οι μαθητές  απόκτησαν βασικές γνώσεις για:

  • τη μεσογειακή διατροφή
  • τη βιολογική γεωργία
  • τις διατροφικής συνήθειες των Ελλήνων διαχρονικά
  • διατροφή των εφήβων
  • σημασία της διατροφής και της άσκησης στην υγεία τους, σωματική και ψυχική
  • εμπλούτισαν το λεξιλόγιό τους
  • έμαθαν παροιμίες και τραγούδια σχετικά με τρόφιμα

Συναισθηματικοί

  • ευαισθητοποιήθηκαν σε θέματα διατροφής και άσκησης

Ψυχοκινητικοί

  • συμμετείχαν σε δημιουργικές δραστηριότητες με ζωγραφική, τραγούδι, κατασκευές, ποιήματα, θεατρικό παιχνίδι, μουσικοκινητικές ασκήσεις.

Κοινωνικοί

  • απόκτησαν πνεύμα ομαδικής συνεργασίας, αλληλοβοήθειας και αλληλοσεβασμού
  • απόκτησαν εμπειρίες και ανάπτυξαν πρωτοβουλίες.

 

ΦΑΣΗ 3Η

ΜΕΘΟΔΟΙ ΥΛΟΠΟΙΗΣΗΣ ΤΗΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ

I) ΔΙΑΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ: Μέσα από διάφορες δραστηριότητες έγινε προσπάθεια να βοηθήσουμε τους μαθητές να κατακτήσουν τους στόχους που τέθηκαν. Τα καινούρια στοιχεία συνδέθηκαν με τα εξής μαθήματα του αναλυτικού προγράμματος: Γλώσσα, Μαθηματικά, Αισθητική Αγωγή, Φυτική Παραγωγή, Φυσική Αγωγή  και Μουσική.

II) ΟΜΑΔΟΣΥΝΕΡΓΑΤΙΚΗ ΜΕΘΟΔΟΣ: Όλες οι δραστηριότητες έγιναν από ομάδες (συνολικά 4 ομάδες) και χρησιμοποιήθηκαν οι τεχνικές: της συζήτησης, της έρευνας, της μελέτης περίπτωσης, της χιονοστιβάδας, του καταιγισμού ιδεών κ.α.

III) ΕΠΟΠΤΙΚΑ ΚΑΙ ΑΛΛΑ ΜΕΣΑ ΠΟΥ ΧΡΗΣΙΜΟΠΟΙΗΘΗΚΑΝ: Διαφάνειες, διαδίκτυο, προπλάσματα, CD με τραγούδια σχετικά με την άσκηση και την υγιεινή διατροφή, φωτογραφική μηχανή, Η/Υ, ενημερωτικά φυλλάδια,  βιβλία, παραμύθια, περιοδικά, ερωτηματολόγια, επιτραπέζια παιχνίδια κλπ.

 Διεξαγωγή δραστηριοτήτων: Πραγματοποιήθηκαν οι παρακάτω δραστηριότητες:

  • Ανάγνωση βιβλίων, παραμυθιών και ποιημάτων σχετικών με κάθε υποενότητα.
  • Χρησιμοποίηση φωτογραφικού υλικού, εικόνων, πληροφοριών και video από το Διαδίκτυο, προπλασμάτων και προβολή διαφανειών.
  • Ζωγραφική τροφίμων και εικόνων σχετικών με την άσκηση, δημιουργία «Φρεσκολογίου» -βιβλίου καταγραφής εποχιακών φρούτων και λαχανικών- φτιάξιμο εξωφύλλου και εικονογράφησή του.
  • Συμπλήρωση ερωτηματολογίου με θέμα την καθημερινή διατροφή των μαθητών μας για χρονικό διάστημα μίας (1) εβδομάδας.
  • Επίσκεψη της διατροφολόγου του Νοσοκομείου Καλαμάτας κας Μπουκέα  και ενημέρωση των παιδιών όλου του σχολείου μας.
    • Λύση σχετικών σταυρολέξων και κρυπτολέξων, καταγραφή  παροιμιών και εκφράσεων που έχουν σχέση με τη διατροφή και την άσκηση.
    • Δημιουργία  κολλάζ με θέματα: «Ομάδες τροφίμων», «Πυραμίδα μεσογειακής διατροφής», «Τροφές υγιεινές και μη».
    • Ανέβασμα θεατρικής παράστασης στο χώρο του σχολείου μας.
    • Επίσκεψη στο οπωροπωλείο της γειτονιάς, σε κατάστημα βιολογικών προϊόντων καθώς και σε χωράφι και συγκομιδή ελιών.
    • Παρασκευή επιτραπέζιων ελιών.
      • Δημιουργία  και λύση προβλημάτων σε σχέση με φρούτα και λαχανικά  που αφορούν σε βασικές αριθμητικές πράξεις.
      • Δημιουργία και παίξιμο επιτραπέζιου παιχνιδιού από την ομάδα μας.
      • Καλλιέργεια λαχανικών στον κήπο του σχολείου μας.
      • Συμπλήρωση από τους μαθητές  ερωτηματολογίου τελικής αξιολόγησης για το πρόγραμμα.
  • Συζήτηση  για διαφημίσεις που έχουν σχέση με φαγητά και τρόφιμα. Πικετοφορία και πεζοπορία στην πόλη μας με στόχο την ευαισθητοποίηση της κοινής γνώμης για την υγιεινή διατροφή και την άσκηση.
  • Διεξαγωγή φρουτοδρομιών και χορών στο ρυθμό παραδοσιακών τραγουδιών σχετικών με τα φρούτα.

 

ΦΑΣΗ 4Η

ΠΕΡΑΤΩΣΗ ΤΟΥ ΣΧΕΔΙΟΥ ΕΡΓΑΣΙΑΣ-ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ

Με την ολοκλήρωση του θέματος, έγινε παρουσίαση του προγράμματος από τους μαθητές της ομάδας στο σχολείο. Στο χώρο της εκδήλωσης εκτέθηκαν όλες οι εργασίες των μαθητών  και παρουσιάστηκε ένα Power-point με τις κυριότερες δραστηριότητές μας.  Φτιάχτηκε ανάλογο σκηνικό και τα παιδιά έπαιξαν θεατράκι σχετικό με την μεσογειακή διατροφή και την άσκηση. Οι μαθητές απήγγειλαν ποιήματα, τραγούδησαν και χόρεψαν σε ρυθμούς μουσικής.    Κάθε παιδί πήρε το δικό του προσωπικό φάκελο με όσες δραστηριότητες έκανε στη διάρκεια του προγράμματος καθώς και ένα CD το οποίο περιείχε την παρουσίαση του προγράμματος, φωτογραφίες των μαθητών και τραγούδια σχετικά με τη διατροφή.

 Αξιολόγηση: Οι γονείς ενημερώθηκαν και ευαισθητοποιήθηκαν σχετικά με τη μεσογειακή διατροφή και την άσκηση. Εντάξαμε τους ετήσιους αθλητικούς μας αγώνες στο πρόγραμμα αυτό και κάναμε πικετοφορία και πεζοπορία σε κεντρικά σημεία της πόλης μας σε μια προσπάθεια ευαισθητοποίησης της τοπικής κοινωνίας. Οι μαθητές έδειξαν ενδιαφέρον, απέκτησαν γνώσεις, συνεργάστηκαν με όσους μας επισκέφθηκαν κατά τη διάρκεια του προγράμματος, ένιωσαν υπερήφανοι για όσα έφτιαξαν και παρουσίασαν. Τα παραπάνω αποτυπώνονται και στο ερωτηματολόγιο τελικής αξιολόγησης που απάντησαν οι μαθητές που συμμετείχαν στο πρόγραμμα. Επίσης έγινε προσπάθεια να υιοθετηθούν καθημερινές  υγιεινές συνήθειες και πρακτικές σχετικά με τη μεσογειακή διατροφή και την άσκηση.

Ευχαριστούμε θερμά:

τους μαθητές που συμμετείχαν στο πρόγραμμα

Όλους τους συνάδελφους εκπαιδευτικούς και ειδικότερα τους:

Αποστολοπούλου Ελένη

Πετρίδη Βασίλη

Μακράκη Καλλιόπη

Βαρβαρέσσο Ανδρέα

το γραφείο Αγωγής Υγείας της Διεύθυνσης Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης ν. Μεσσηνίας καθώς και

τη Διαιτολόγο του Νοσοκομείου Καλαμάτας.

 

 

Το σλάιντ απαιτεί την χρήση JavaScript.

« ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ


Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: